Zon, zee, strand en een nieuw huis. - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Thalia Santing - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand en een nieuw huis. - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Thalia Santing - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand en een nieuw huis.

Blijf op de hoogte en volg Thalia

27 Juni 2013 | Aruba, Oranjestad

Bon tardi,

Kon ta bai? Met ons gaat het hopi bon! Jaja de eerste woorden in het papiaments komen al. Overigens is het hier officieel papiamento en op Curaçao en Bonaire weer papiamentu. Het verschilt vooral qua spelling van elkaar dus we gaan eerst maar een poging doen om het een beetje te spreken, dat wordt al lastig zat haha. Er werd me verteld dat het weer tijd was voor een nieuwe blog, dus bij deze!
Inmiddels zitten we lekker in ons nieuwe huisje waar we helemaal gelukkig mee zijn. Uiteindelijk de knoop maar doorgehakt en de huurovereenkomst beëindigd. Nu wel even gezeur met borg die we niet terugkrijgen maargoed dat zal vanzelf wel komen. Intussen kunnen we al wel genieten van ons nieuwe plekje. Groot voordeel is dat alle apparaten hier werken. Alle was is inmiddels weer klaar, wat kan je er dan van genieten dat je een werkende wasmachine hebt zeg.. Verder is het huisje veel ruimer, 3 slaapkamers + 2 badkamers. De eigenaar is ook heel vriendelijk en heeft gelijk de eerste week gezorgd dat er nog wat dingetjes gemaakt werden, zo kan het dus ook… Verder hoeft er niet zoveel te gebeuren aan het huis, alleen hebben we wel een zwembadje gekocht! Heerlijk om even in af te koelen. De eerste repat-kist is ook binnen dus we hebben ook wat eigen spulletjes. Voelt het wat meer als een thuis. De stranden zijn nog steeds dichtbij. We wonen nu wel 5 minuten rijden van Oranjestad af dus dat is wel leuk, je zit hier lekker rustig maar als je wil kan je zo de drukte opzoeken.
En we hebben gesnorkeld! Dat was toch wel echt super mooi hier. Eigenlijk hoef je niet eens te snorkelen, het water is vaak zo helder dat je de vissen dan al kan zien. Maar eenmaal onder water zie je het toch beter. De zee zit vol met maanvissen, toch wel heel mooi om die in het echt te zien. En ik ben 3 inktvissen tegengekomen. Ze keken me heel boos aan en ben toen maar gauw weggezwommen haha, blehh. Gelukkig waren ze nog klein. Verder geen enge beesten tegengekomen, behalve dan zee-egels, heb toch een beetje een trauma aan die beesten overgehouden.
Afgelopen week ook een intakegesprek gehad bij de militaire huisarts. Wel fijn dat je daar heen kan. Het schijnt dat de geneeskundige dienst op de rest van het eiland vooral veel geld wil zien, en het liefst cash (ook al ben je verzekerd), wat je later vaak niet terug krijgt van de zorgverzekering omdat ze geen diploma o.i.d. hebben. Dus ik ben blij dat ik daar gewoon terecht kan, hoewel het hopelijk niet nodig is natuurlijk. Maar gezien mijn geschiedenis met rare beesten in zee ben ik er bang voor haha. Ook een defensiepas aangevraagd dus ook ik mag straks legaal over de kazerne. Niet dat ik dat ga doen in m’n eentje, een vrouw is toch raar daar haha, maar dan kunnen we wel samen gaan fitnessen. Het schijnt dat je via defensie ook (gratis?) kan duiken dus dat moeten we nog maar eens even gaan uitzoeken.
De eerste bekeuring is helaas ook binnen :( (vrijwel) Alle mensen hier rijden zonder gordel, en toen we naar de dokter gingen hadden we er ook helemaal niet meer aan gedacht. Ja je gaat je toch aanpassen aan dingen, zo geven we ook nooit meer richting aan want niemand doet dat hier. Maar op een rotonde stond een politieagent, hij keek ons al even aan dus we voelden hem al aankomen. En ja hoor, hij kwam op de motor achter ons aan. Nou schrok ik me helemaal kapot want er stond dat we ons bij het Gerecht van Eerste Aanleg (rechtbank) moesten melden.. Maaarr ik had de kleine lettertjes niet gelezen: alleen wanneer je de boete niet betaalt. Dus als dat ding in de brievenbus ligt gelijk betalen!! Beetje jammer wel dat je als enige wordt aangehouden maarja, makamba’s (blanken) hebben veel te veel geld dus die kunnen wel een boete betalen. Gelukkig schijnt het maar 50 gulden (22 euro ofzo) te zijn dus dat kunnen we nog wel hebben :)
Met Redmar gaat ook alles goed, hij is druk aan het sporten op de kazerne. Vaak hardlopen, mountainbiken en dat soort dingen. Maar het bevalt wel. Af en toe ligt hij ’s avonds al wel om half 10 te slapen, maar wat wil je met deze hitte. Je kan ook echt merken dat je hier veel meer moet drinken en eten om een beetje energie te hebben.
Verder hebben we vooral genoten van alle mooie stranden die hier te vinden zijn. Van enorme zandstranden tot kleine, maar heel erg mooie, baaitjes. Tsja ik zou zeggen: zie de foto’s. Ook nog een avondje naar de bios geweest: The Hangover Part III. We hadden Nederlandse ondertiteling verwacht, maar helaas, het was papiaments. Weten we dat ook weer en gelukkig was de film goed te volgen.
Dan ga ik nu eens hardlopen en een zelfgemaakt fitness-schema afwerken. Want tja, zonder korfbal weinig beweging en moet toch een beetje fit blijven! En daarna ga ik, niet om iemand jaloers te maken ofzo, heerlijk op mijn luchtbedje in ons zwembad liggen.

Ayó en tot snel!

Ohja en voor als mensen nog wel iets willen sturen zal ik even aangeven hoe dat het beste kan. Het is niet niks dus hierbij een lange uitleg haha. Dit gaat vooral over pakketjes, voor mensen die een kaart of wat dan ook willen sturen is een postzegel, een juiste adressering en gegevens van de afzender voldoende

Voor een goede en snelle postbezorging naar een eenheid of schip in het buitenland, dient u:
- Een correcte adressering te gebruiken;
- Gegevens van de afzender op het poststuk vermelden (minimaal postcode en huisnummer)
- Elk poststuk frankeren volgens Nederlands binnenlands tarief.

U betaalt alleen de portokosten voor verzending naar Utrecht, de kosten voor het verdere transport zijn voor rekening van Defensie.

Adressering:
Marn1.Alg R. van Haaster
Werknemers ID: 317612
32INFCIE 1PEL
NAPO 400
3509 VS Utrecht

Let op: Het noteren van de plaats of het land van bestemming in het Napo adres is niet toegestaan!

Aan het formaat en het gewicht van een poststuk zijn voorwaarden gesteld:
- Maximaal 2 kg per poststuk;
- Formaat van het postpakket L+B+H mag maximaal 90cm zijn waarbij de lengte maximaal 60cm is. De pakketdozen (1 tot en met 5) die u op het postkantoor kunt kopen voldoen aan de maatvoering. Een posterkoker mag een maximale lengte hebben van 90 cm, met daarbij een diameter van maximaal 14 cm.

Het is niet toegestaan om de volgende artikelen te versturen:
Vloeistoffen;
Drukhouders(deodorant, scheerschuim, etc.);
Poeders (waaronder zand);
Explosieve stoffen (ontvlambare en andere gevaarlijke (brandbare) stoffen);
Verdovende middelen
Bederfelijke waar;
Producten in pastavorm (pindakaas, tandpasta, gels en overige pastavormen);
Erotische of pornografische drukwerken, lectuur of opslagmedia zoals videobanden, cd-roms en usb.

Poststukken waarin goederen worden verzonden, moeten zijn voorzien van een ingevulde en ondertekende CN 22 (groene douaneverklaring).
Zonder CN 22 wordt het poststuk retour afzender verzonden.
De CN 22 Douaneverklaring is verkrijgbaar op het lokale postagentschap of te downloaden van de internetsite van POSTNL: www.postnl.nl

• 27 Juni 2013 - 21:26

Celina:

Ziet er erg mooi uit! Heb al helemaal zin om jullie op te komen zoeken daar! Nog drie maandjes wachten... Tot snel weer op de Skype!

Dikke kus!